Det er den enkelte lærers ansvar å sikre at det undervisningsmaterialet som gjøres tilgjengelig for elever og studenter brukes lovlig. Lærere må også påse at elever og studenters bruk av materiale i egne produksjoner skjer på lovlig måte.
Det danske forlaget Ctrl+Alt+Delete Books har nylig utgitt boka «Made With Creative Commons». Den er skrevet av to av organisasjonens fremtredende medarbeidere, Sarah Hinchliff Pearson og Paul Stacey.
I juni 2016 leverte en arbeidsgruppe sitt forslag til nasjonale retningsliner og tiltak for åpen tilgang til vitenskaplige publikasjoner til Kunnskapsdepartementet.
Målgruppen for retningslinjene er individuelle forskere, samt forskningsutførende og forskningsfinansierende institusjoner, mens tiltakene er rettet mot Kunnskapsdepartementet og underliggende aktører. Arbeidsgruppens mandat begrenset seg til retningslinjer for åpen tilgang til fagfellevurderte vitenskapelige artikler, og avskar dermed arbeidsgruppen fra å drøfte åpen tilgang til forskningsdata og til vitenskapelige monografier og antologier. Arbeidsgruppen oppfordrer regjeringen til også å få utredet disse beslektede områdene.
Stortingsmelding 27 (2015-2016) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet har et eget kapittel om datadrevet innovasjon og verdiskaping. Her anbefaler regjeringen at når data gjøres offentlig tilgjengelig gjøres dette under standardiserte, lett tilgjengelige lisenser, som Norsk Lisens for Offentlige Data, eller Creative Commons (CC).
For tilgjengeliggjøring av data bør man benytte versjon 4.0 av lisensene, siden denne versjonen (som ble lansert i 2015) eksplisitt forholder seg til databasevernet i norsk og europeisk rett.
Electronic Frontier Foundation (EFF) har nylig publisert Pwning Tomorrow (ordet «Pwning i tittelen» er leet-språk som betyr å eie eller overvinne). EFN kaller utgivelsen for en «antologi med spekulativ skjønnlitteratur».