Ny bok om bruk av CC i skolen

I Danmark har Peter Leth nettopp utgitt en bok på 154 sider om Creative Commons og hvordan man kan arbeide med Creative Commons i skolen. Den heter Creative Commons for alle: 400 millioner nye muligheter for bedre IT-didaktikk i folkeskolen. Bokens nettsted er Laerit.dk. En anmeldelse av boken er å finne på det danske nettstedet Folkeskolen.dk.

Omslaget

Boken er på dansk, men språket er lett å lese, også for en nordmann.

Bokens forfatter, Peter Leth, er selv lærer og bokens målgruppe er i hovedsak lærere som ønsker å bruke nettet, men som ikke har noe bevisst forhold til Internettbruk og til nettet som en didaktisk ressurs.

Etter en kort innledning om didaktikk tar Leth for seg grunnleggende opphavsrett, og hvorfor denne kan skape problemer for lærerer som ønsker å gjenbruke materiale fra Internett. Denne innføringen i opphavsrett er selvsagt skrevet med utgangspunkt i dansk lov. Dansk og norsk opphavsrettlov er imidlertid i praksis svært lik. Derfor tror jeg at også norske lærere vil ha utbytte av denne innføringen i emnet. Nettet har gjort det nødvendig for lærere å kjenne til og forstå opphavsretten dersom de skal kunne går foran med et godt eksempel når elevene skal lære å bli lovlydige borgere. Jeg har inntrykk av at mange lærere ikke er seg dette bevisst, men kopierer materiale fra Internett til bruk i undervisningen, uten å reflektere over lovligheten av en slik prakis.

I neste kapittel introduserer Lenth løsningen på lærerens opphavsrettslige dilemma, som selvsagt er Creative Commons. Han introduserer grunnprinsippene for Creative Commons, og hvordan dette systemet for lisensiering av opphavsrettsbeskyttet materiale har skapt et enormt tilbud av tekster, fotografier og videoer som lærere og elever kan bruke uten å være i konflikt med opphavsretten.

I kapittel 4 introduserer Lenth så omlag 30 nettsteder som tilbyr ulike typer materiale som kan benyttes i undervisningen under en Creative Commons-lisens. Blant disse er er jamendo.com, flickr.com, calameo.com og skoletube.dk.

I kapittel 5 går han videre til verktøy for produksjon av undervisningsmateriale. Han introduserer blant annet MindMap, og Bulkr. Han diskuterer også hvordan lærere bør legge opp undervisningen omkring opphavsrett og Creative Commons, og hvordan foreldre bør informeres.

Siste kapittel heter Skolens fremtid, og drøfter særlig hvordan skolen bør gripe an utviklingen av digitale læremidler, samt hvordan det bør arbeides med skolekulturen i skolen selv, og hvordan skolen framstår i samfunnet.

Lenth lever som han lærer, og boken selv er derfor lagt ut på nettet til fri bruk under en Creative Commons-lisens (CC BY-NC-SA). Den kan lastes ned som PDF. Man kan også bestille trykte eksemplarer.