Må et plateselskap få tillatelse for å bruke CC på egen musikk?

Forum: 

Hei. Jeg spurte et lite, uavhengig plateselskapet om de kunne bruke CC-lisens på noe av musikken deres. Jeg fikk dette svaret:

Det er opp til phonofile og distributør, de skulle møte om dette på fredag :)

Det er jo veldig flott om de faktisk snakket om dette så snart etter at jeg spurte, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være opp til dem, hvis plateselskapet (og artistene deres selvsagt) har lyst.

I tillegg så fikk jeg dette svaret i mars, og ikke noe mer skjedde. Så jeg sendte en oppfølgings-mail, og fikk dette svaret 27. oktober:

Jeg har spurt Phonofile igjen, og de sier at dette visstnok henger på Tono. De må godkjenne CC-lisensopplegget. Mail er sendt, så får vi se hva de sier.

Så da lurer jeg på. Må de virkelig få tillatelse til å endre lisensen på sin egen musikk? I såfall: Hvorfor er det slik, og kan vi gi dem noen tips som gjør det lettere for dem å overbevise Tono?

Hvem administrerer rettighetene til musikken?

For å kunne bruke CC-lisens på en musikkinnspilling er det en forutsetning at man disponerer alle opphavsretter og nærstående rettigheter til innspillingen. Dersom man selv ikke har disse rettighetene, så må man spørre den eller de som har dem om lov, før man evt. bruker en CC-lisens.

Nå vet jeg jo ikke hva slags plateselskap, eller hvilke innspillinger det er snakk om, men opphavsretten tilhører i utgangspunktet den som har skapt verket (enten komponisten, eller musikerene dersom det er snakk om improvisasjon). Et plateselskap har normalt ingen «egen» musikk, bare en katalog med innspilt musikk de har rett til å utgi etter avtale med rettighetshaverene til denne musikken.

Når det i svaret fra distributøren Phonofile henvises til Tono, så antar jeg at dette grunner seg i at det er nettopp er Tono som disponerer opphavsrettig­hetene til de innspillingene det er snakk om.

Dette er i så fall ikke uvanlig. De aller fleste komponister i Norge har valgt å melde seg inn i Tono. For å bli godtatt som medlem setter Tono imidlertid som vilkår at man overdrar alle økonomiske opphavsrettigheter til såvel fortidige og fremtidige verk til Tono. Disse to tingene innebærer at Tono i praksis har monopol på forvalting av rettighetene til innspilt musikk av norske komponister/artister. Tilsvarende, hva angår fremføringsrettigheter, gjelder Gramo.

Er det sånn det fungerer, ja.

Er det sånn det fungerer, ja. Utrolig trasig at de skal bestemme over hodene på de som faktisk har laga musikken! Tusen takk for svaret!

Så hvordan selv forvalte rettigheter til egen musikk?

Jeg skjønner at det å overdra rettigheter til Tono er fristende og lettvint. Det er det som har vært og er vanlig. Da ordner Tono opp og skaffer inntekt til komponister/musikere og seg selv.

Men, hvordan utarbeide en avtale på egen hånd uten å være knyttet til Tono? Kanskje en ønsker fri bruk til ikke-kommersielle brukere av musikken men inntekt fra evt. kommersielle. En ting er merking med Creative Commons med rett etikett/symbol, men hvordan kan for eksempel en avtale med en bedrift se ut?

Forslag, tips, link?

Kontrakt for bruk av musikk

Dersom du ønsker å inngå en avtale om en bedrift om bruk av musikken bør du sette opp en kontrakt som spesifiserer eksakt hvilke verk som lisensieres og hva lisensen gjelder (f.eks. at musikken kun skal brukes som lydspor på en bestemt reklamevideo). Også andre vilkår for bruken bør framgå av kontrakten. Dersom bruken er tidsbegrenset til en viss periode, eller at videoen bare kan vises på norsk territorium, så bør det framgå av kontrakten. Også beløpet som skal betales for bruken skal framgå av kontrakten.

Jeg har ingen ferdig kontrakt for musikk, og pga. det spesielle forvaltningsregimet som lovgiver har valgt for musikk, der Tono og Gramo har utvidede rettigheter, er det særlig utfordrende å lage en kontrakt for bruk av musikk.

Men som eksempel på en slik kontrakt kan du se på denne kontraktsmalen for bruk av fotografier.